Email: physicskhu1@gmail.com

درباره دانشکده

 | تاریخ ارسال: 1396/3/6 | 

دانشکده فیزیک از سه گروه آموزشی اتمی-مولکولی، حالت جامد و نجوم و انرژی‌های بالا تشکیل شده است که با دارا بودن 20 عضو هیات علمی و بیش از 350 دانشجو در مقاطع مختلف در حال فعالیت های گســــترده‌ای در زمینه های مختلف علم فیزیک به خصوص موضوعاتی همچون پلاسما، پلاسمای پزشکی، انرژی‌های نو، فوتونیک، بیوفوتونیک، لیزر، فیزیک محاسباتی، نانوفیزیک، گرانش و سیاهچاله ها، نظریه ریسمان، کیهان شناسی، نجوم و اختر فیزیک می‌باشد.

دانشکده فیزیک دارای 4 عضو هیات علمی با درجه استادی، 1 دانشیار، 14 استادیار و 1 مربی می باشد.

فعالیت های پژوهشی گروه های مختلف به طورخلاصه به صورت زیر می باشد.

گروه اتمی و مولکولی:

  1. پلاسمای پزشکی و پلاسما:

رشته‌ پلاسمای پزشکی برای اولین بار در ایران و در دانشگاه خوارزمی شروع به کار کرده است.

این گروه در حال تجهیز آزمایشگاه پیشرفته ای در زمینه پلاسما و پلاسمای پزشکی می باشد.

در گرایش های پلاسما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان متعددی در حال تحصیل و انجام پژوهش می باشند.

اعضای هیات علمی فعال در این زمینه های تحقیقاتی شامل دکتر حسن مهدیان(استاد)، دکتر علی حسن‌بیگی(دانشیار) و دکتر کمال حاجی شریفی(استادیار) می باشند.

 

  1. فوتونیک، نانوفوتونیک و بیوفوتونیک و نانو فیزیک:

این گروه دارای 4 آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته می‌باشد. در این آزمایشگاهها در زمینه نانو فیزیک، سلول‌های خورشیدی، سنتز و بررسی خواص مواد نانو مقیاس، اپتیک پیشرفته، مواد اپتیکی غیر خطی، برهم‌کنش لیزر و مواد، بیو اپتیک، و موضوعات مرتبط در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام پروژه‌های مختلف تحقیقاتی می باشد.

اعضای هیات علمی فعال در این زمینه ها دکتر محمد حسین مجلس آرا (استاد)، خانم دکتر سمیه سلمانی(استادیار) و دکتر خلخالی(استادیار) می باشند.

 

  1. لیزر نظری:

در دانشکده فیزیک فعالیت‌های تحقیقاتی و پایان نامه های متعددی در زمینه لیزر نظری در سطح کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌شود.

جناب آقای دکتر جعفر جهان پناه(استاد) در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند.

 

گروه حالت جامد:

  1. حالت جامد نظری:

 در زمینه شبیه‌سازی، مواد مغناطیسی نانو فیزیک نظری، DFT و موضوعات مرتبط فعالیت‌های بسیاری در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام است.

اعضای هیات علمی فعال در این زمینه شامل دکتر فرامرز کنجوری(استادیار)، دکتر محمد باقر فتحی(استادیار)، خانم دکتر فهیمه کریمی پور(استادیار)، دکتر خلخالی(استادیار)، و دکتر علی اسفندیار(استادیار) می باشند.

 

  1. حالت جامد کاربردی:

دانشکده فیزیک دارای دو آزمایشگاه تحقیقاتی در این زمینه است که در یکی از این آزمایشگاه‌ها، دستگاه لایه‌نشانی بسیار پیشرفته‌ای قرار دارد که در سطح خاورمیانه کم‌نظیر است. در این آزمایشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف حالت جامد به ویژه در زمینه‌ی انرژی‌های نو همچون سلول‌های خورشیدی، خواص اپتیکی و الکتریکی لایه های نازک  و موضوعات مرتبط تحقیقات مختلفی صورت می‌پذیرد.

اعضای هیات علمی فعال در این زمینه دکتر محمد اسماعیل عظیم عراقی(استاد) و دکتر نیما ارجمندی(استادیار) می باشند.

 

  1. فیزیک محاسباتی:

در دانشکده فیزیک، فعالیت های گسترده ای در زمینه های فیزیک محاسباتی، شبیه سازی پدیده های فیزیکی و موضوعات مرتبط در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری انجام می شود.

عضو هیات علمی فعال در این زمینه دکتر فرامرز کنجوری(استادیار) می باشد.

 

گروه نجوم و انرژی‌ها بالا

  1. در زمینه نجوم فعالیت‌های گسترده ای توسط اعضای هیات علمی چه در زمینه‌ی ترویج علم و چه در زمینه‌ی انجام تحقیقات نجومی صورت می‌گیرد.

در رصدخانه دانشکده فیزیک که در پردیس کرج واقع شده است، فعالیت‌های مختلفی شامل رصد های پدیده های مختلف  نجومی با دقت های بسیار خوب و محاسبات نظری این پدیده ها انجام می‌شود.

عضو هیات علمی فعال در این زمینه ها دکتر فرزان مومنی(استادیار) می باشد.

 

  1. در زمینه فیزیک ذرات بنیادی، نظریه ریسمان، گرانش، فیزیک سیاه‌چاله‌ها، دوگانگی AdS/CFT، کیهان‌شناسی اولیه و نیز آنالیز داده‌ها تحقیقات بسیار خوبی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌گردد.

اعضای هیات علمی فعال در این زمینه ها دکتر شهرام خسروی(استادیار)، دکتر سالومه خوئینی مقدم(استادیار)، دکتر علی واحدی(استادیار)، دکتر سعید توسلی(استادیار) و دکتر محمد علی گنجعلی(استادیار) می باشند.

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5593 بار   |   دفعات چاپ: 267 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر