گزارش وبینار انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در سیستم های ساخت و تولید(با تمرکز بر فرآیند های چرخه رشد محصول)

 | تاریخ ارسال: 1400/3/11 | 



معرفی سخنرانان و صاحب نظران وبینار:
 
دکتر رویا سلطانی دکتر امیر پیرایش دکتر شکرانه خشخاشی مقدم دکتر امید فتاحی ولیلایی
عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم  و مدیر نشست استادیار دانشکده مدریت دانشگاه کیج فرانسه هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف عضو دپارتمان ریاضیات و لجستیک دانشگاه جاکوبزبرمن آلمان

 
 این وبینارتوسط گروه پژوهشی فناوری های نوین مرکز مطالعات اروپا درتاریخ "  ۶/۳/ ۱۴۰۰ " از ساعت" ۱۶:۳۰" الی " ۱۸:۳۰" برگزار گردید. 
 

چکیده:                                                                                                                                                                    
امروزه فناوری اطلاعات،  انقلابی در شکل گیری مدل های کسب و کار ایجاد کرده است. صنایع ساخت و تولید از چالش برانگیزترین بخشهای کسب وکار هستند که تحت تأثیر این انقلاب قرار گرفته اند. این چالش به دلیل جنبه های منحصر به فرد دنیای ساخت و تولید در فرآوری مواد فیزیکی و لجستیک است. فناوری اطلاعات یک تغییر بسیار بالقوه را برای مدلهای تجاری درهم گسیخته پیشنهاد کرده است تا جایگزین مدلهای عملیاتی سنتی شود که درتمام فرایندهای شبکه تأمین وجود دارد. انقلاب صنعتی چهارم، پارادایمی است که می توان برای شرح این روند به آن اشاره کرد. این پارادایم سعی دارد ضمن تعریف تعامل عوامل در شبکه های تولیدی، همزمان روش های تبادل داده دنیای مجازی و فیزیکی را نیز پیشنهاد دهد. مفهوم CPS (سیستمهای سایبری-فیزیکی) و Digital Twins از مباحث تحقیقاتی هستند که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرند. برای تحقق تعامل جهانی عوامل با یکدیگر از یک منظر مشترک ، تولید ابری  با رویکرد XaaS را باید مدنظر قرار داد تا بتوانیم از این طریق سیستم های تولیدی مبتنی بر خدمات را به جای سیستم های تولیدی مبتنی بر محصول/فرآیند، جایگزین نماییم. صنایع تولیدی باید همکاری جهانی را به ویژه در مراحل اولیه طراحی و توسعه محصول تحقق بخشند. این امر به همکاری و یکپارچه سازی سرویس گرا برای مدیریت چرخه عمر محصول نیاز دارد.
 


در ابتدا سخنران اصلی مراسم، جناب آقای دکتر فتاحی در راستای انقلاب صنعتی چهارم و توسعه و مدیریت چرخه عمر محصول توضیحاتی را ارائه فرمودند:                                                                                                                                                           
" تمام تلاش این انقلاب صنعتی این است که حوزه ارتباطات را وسیع تر کند و محاسبات ژئومتریک را با توانمندی بالا در کسری از ثانیه بدون دخالت عوامل انسانی انجام دهد. یکی از بزرگترین دستاورد های حوزه توسعه محصول، امکان بومی سازی محصول و تولید شخصی سازی شده است که محصول را به بالاترین سطح توانمندی رسانده است.چرا که می توانیم بر اساس جزئیات دقیق و نیازمندی‌های مشتریان  تولید کنیم. مانند دندانپزشکی دیجیتال و تولید پروتز های دندانی.                                                                                                               
دکتر فتاحی افزود:" واقعیت مجازی نقش مهمی را در انقلاب صنعتی چهارم بازی می کند.جهان به سمت ارائه محتواهای هوشمند رفته است و میتوانیم مشتریان را به این موضوع هدایت کنیم که بایستی به دنبال چه ویژگی از محصول درآینده باشندو این برای یک تولید کننده مزیت رقابتی بزرگی خواهد بود.میتوان امکاناتی را فراهم نمود تا مشتریان تجربه استفاده از محصول را گزارش دهند تا چنانچه قصد تمدید خرید را نداشته باشند،بتوان اعتماد مشتری را دوباره جلب کرد.این تفکر در تولید ما را به این باور میرساند که لازم نیست یک کارخانه متمرکز در یک مکان متمرکز داشته باشیم.امروزه مهم ترین اصل در تولید محصولات اروپا این است که هر تولید و اقداماتی که انجام میگیرد،بایستی نسل های آینده و محیط زیست را مدنظر قرار دهد. "                                                                                                                               
سپس در ادامه جناب آقای دکتر پیرایش افزودند:                                                                                                                               
   "هدف از انقلاب صنعتی چهارم اطلاع رسانی دقیق تر، سریع تر و جامع تر است و چالش دنیای امروز، انتخاب هوشمندانه تکنولوژی است که برای سازمان یا فرایند تولید، تاثیر مناسبی داشته باشد و ما را به بهره‌وری بالایی برساند. انتخاب روش تولید ابری در نگاه اول اگر چه می‌تواند هوشمندانه باشد، اما با بررسی بیشتر در حوزه زنجیره تامین درمی‌یابیم که با وصل تمام منابع بافاصله در کنار هم، ترانزیت بشدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هم چنین بایستی در نظر گرفت که هرکدام از منابع محصول را در کیفیت های مختلف ارائه می‌دهند. برای مثال ربات‌های آمازون که برای حمل و نقل محصول استفاده می‌شوند بعلت محدودیت ابعاد، بشدت روی چیدمان محصول و طراحی سایز محصول و... اثر می‌گذارند."                                                                                                                                                                                   

 
سرکار خانم دکتر خشخاشی مقدم نیز در ادامه فرمودند:                                                                                               
"امروزه نیازی نیست برای توسعه یک محصول در تک تک روند ها به بلوغ برسیم.شرکت های بزرگی مثل آمازون،گوگل،دیجی کالا و... از طریق فضای مجازی به راحتی به داده ها دسترسی دارند و به صورت منظم روی محصولات و خدمات تست انجام داده و براساس آن تصمیم گیری های مدیریتی را اتخاذ مینمایند.                                                                                       
سوال این است که: چطور محصول را قبل از تولید در اختیار مشتری قرار دهیم و تست انجام دهیم؟؟                                    
 جواب در یک کلمه خلاصه میشود: هوشمند سازی محصولات.                                                                                
سیستم های پایگاه داده و اطلاعات امکان جمع آوری اطلاعات ازخط تولید را فراهم کرده است که با دسترسی به این داده ها میتوان محصولات جدید را نیز توسعه داد و با این شبیه سازی میتوان هزینه های اضافه خط تولید را حذف نمود."
  


 
گزیده ای از پرسش و پاسخ ها:

جناب آقای دکتر توکلی مقدم با اشاره به شروع انقلاب صنعتی چهارم در کشور آلمان از سال ۲۰۱۱ و جرقه های شروع انقلاب صنعتی پنجم، این پرسش را مطرح فرمودند:   
                                                                                            

"چشم انداز آینده آلمان را چگونه پیش بینی می کنید؟"
تمام تلاش کشور آلمان این است که انتخاب های هوشمندانه به سمتی بروند که صرفا هزینه محور نباشند.حوزه محیط زیست و ساخت خودرو های الکترونیک از اهمیت ویژه ای برخوردارشده است.محققان آلمانی در تلاش هستند امکان بازیابی کردن محصولات را فراهم نمایند.از طرفی برون سپاری های فرآیندی که امروزه بسیار رواج یافته است در آینده نزدیک باعث ایجاد این چالش میشود که سهم معنوی هر برند متعلق به چه ارگانی خواهد بود؟؟؟                                                                                                      
پرسش های زیر نیز توسط حاضرین محترم در وبینار مطرح گردید:                                                                                           
 
" انقلاب صنعتی چهارم چگونه بر مشاغل و حوزه های اجرایی تاثیر میگذارد؟ "
این انقلاب با استفاده از مشاوره و ارائه راه حل های بهبود و با دسترسی راحت به داده های به هنگام میتواند مدل های تعاملاتی را توسعه دهد.مانند تاثیر کبات ها روی انسان در اروپا و جمعیت مسن(از چالش های بزرگ انقلاب صنعتی چهارم) و یا مثال دیگر میتوان به ماشین های لباسشویی هوشمند اشاره کرد که با استفاده از اطلاعات مصرف کننده و تحلیل روی داده ها تنظیم سیکل شستشو را انجام میدهند.                                                                                                                                                                     
" زنجیره تامین تولید ابری را چگونه میتوان توسعه داد و از چه نرم افزارهایی استفاده میشود؟ "
تنها تفاوت در این است که با استفاده از پرینت سه بعدی بایستی منابع را مجازی سازی کرده وفرآیند را برون سپاری کرد.(میتوان محدودیت ابعاد،تنوع مواد،دقت و زمان تولید را از قبل مشخص کرد.) بایستی به مشتری پروفایل و اکانت شخصی اختصاص داده شود تا بتواند وارد پلتفرم شده و سرویس دلخواه خود را خلق کند.                                                                                                    
"انقلاب صنعتی چهارم در حوزه آموزش چه کاربردی دارد؟ "
با استفاده از واقعیت مجازی،آموزش به راحتی در اختیار همه قرار میگیرد و امکان خلق کاتالوگ مجازی نیز وجود دارد.میتوان مستقیما با اپراتور تماس داشت،از او سوال پرسید،درباره نحوه استفاده تجهیزاز او کمک گرفت و برای او بازخورد ارسال کرد.     
 
جمع بندی و نتیجه گیری:                                                                                                                
نه فناوری و نه  آشفتگیِ ناشی از آن هیچ‌کدام نیرویی بیرونی نیستند که انسان‌ها بر آن‌ها هیچ کنترلی نداشته باشند. همۀ ما در قالب تصمیم‌هایی که هرروزه در مقام شهروند، مصرف‌کننده، و سرمایه‌گذار می‌گیریم، مسئول هدایت این تکامل هستیم. لذا باید قدر این فرصت و قدرتِ در اختیارمان را بدانیم و انقلاب صنعتی چهارم را به‌سمت آینده‌ای هدایت کنیم که بازتابندۀ اهداف و ارزش‌های مشترک ما باشد. اما برای انجام چنین کاری ما باید دورنمای جهانیِ جامع و مشترکی فراهم کنیم از اینکه فناوری چگونه بر زندگی ما اثر می‌گذارد و محیط‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی ما را تغییر می‌دهد. هرگز زمانی نویدبخش‌تر و درعین‌حال پرخطرتر از امروز در تاریخ بشر نداشته‌ایم. اما تصمیم‌گیران امروز نیز در طرز فکر مرسوم و خطی گیر افتاده‌اند، یا زیادی درگیر بحران‌های متعددی شده‌اند که توجه آن‌ها را به خود می‌خوانند؛ در نتیجه، به اندازۀ کافی دربارۀ نیروهای نظم‌آشوب و نوآوریِ شکل‌دهنده بر آیندۀ ما اندیشه‌های راهبردی ندارند.                                                          
حال که متوجه شدیم منظور از انقلاب صنعتی چهارم چیست و به طور کلی چه تاثیراتی خواهد داشت، باید بگوییم اما همه‌چیز به افراد و ارزش‌ها وابسته است! ما باید آینده‌ای را شکل دهیم که در راستای منافع همۀ ماست، یعنی انسان‌ها را در اولویت قرار دهیم و آن‌ها را توانمند کنیم. انقلاب صنعتی چهارم در بدبینانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین حالتش شاید واقعاً قادر به «رباتی‌کردن» انسانیت و در نتیجه تهی‌کردن ما از احساس و عاطفه باشد. اما این انقلاب به‌مثابه مکملی برای بهترین خصیصه‌های ذات انسان یعنی خلاقیت و همدلی و مراقبت می‌تواند انسانیت را بر اساس احساس سرنوشت مشترک ما به آگاهیِ جمعی و اخلاقی برکشد. بر عهدۀ همۀ ماست که مطمئن شویم سناریوی دوم به حقیقت می‌پیوندد. 

♦  برای دانلود و مشاهده فیلم وبینار در لینک های روبرو کلیک کنید. قسمت اول - قسمت دوم
     


سخنی با شما:     
 
یکی از حوزه های تحقیقاتی مرکز مطالعات اروپا، معرفی افق ۲۰۲۷
 اروپا و طرح های آن است.این وبینار مقدمه و شروعی برای وبینار های پیش رو خواهد بود.چنانچه به موضوع خاصی علاقمند هستید،حتما از طریق وب سایت مطرح نمایید تا در وبینار های پیش رو از نظرات شما بهره ببریم.امید است بتوانیم با ادامه دار شدن این سلسله نشست ها بخشی از جامعه پژوهشگران و دانشجویان ایرانی را به موضوعات روز و کاربردی اروپا هدایت کنیم.    





گزارشگر: مریم نوروزی
دانشجوی ارشد رشته بهینه سازی سیستم ها

Maryamnorouzi۱۱۹yahoo.com


                                                                                



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 952 بار   |   دفعات چاپ: 203 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر