Email: physicskhu1@gmail.com

گزارش برنامه های انجمن نجوم در هفته پژوهش 1402

 | تاریخ ارسال: 1402/9/21 | 

انجمن علمی دانشجویی نجوم دانشگاه خوارزمی به اطلاع میرساند:

به مناسبت هفته پژوهش دانشکده فیزیک با همکاری انجمن علمی نجوم به برگزاری مراسم های مختلفی پرداختند، از جمله برنامه هایی که در تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد میتوان به برگزاری کارگاه تجزیه و تحلیل داده های کیهانی در یک نگاه، رصد خورشید، وبینار نگاهی بر علم داده و کاربرد های آن و همچنین رصد آسمان شب اشاره کرد.

در این یکشنبه نجومی ابتدا کارگاه پیشرفته تجزیه و تحلیل داده های کیهانی با تدریس جناب آقای دکتر سعید توسلی، هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و همچنین استاد مشاور انجمن آغاز یافت؛ در این کارگاه جناب دکتر پس از توضیح در مورد روند داده گیری از سرور های بزرگ دنیا به آشنایی با نرم افزار کاربردی تاپکت پرداختند. این کارگاه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ظهر ادامه داشت.

حوالی ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه دو برنامه به صورت همزمان برگزار شد که عبارتند از: رصد خورشید و دیگری وبینار نگاهی بر علم داده و کاربرد های آن.
در این وبینار تخصصی که سخنران آن سرکار خانم سروناز باباخانی از فارغ التحصیلان دانشکده فیزیک دانشگاه خوارزمی و دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه پادوا ایتالیا بودند، در مورد جایگاه داده های بزرگ در علوم مختلف در سطح دنیا برای حاضران سخنرانی کردند. این وبینار به صورت هیبریدی برگزار گردید.
برنامه رصد خورشید نیز به همت برخی از اعضای انجمن نجوم به عنوان یک برنامه ترویج علم مقابل دانشکده فیزیک با دو عدد تلسکوب بازتابی ۴ اینچی و ۸ اینچی برگزار شد که با استقبال دانشجویان و اساتید و کارمندان دانشگاه روبرو گردید، این برنامه تا حوالی ساعت ۱۷ ادامه پیدا کرد.


و اما آخرین برنامه این روز پر بار به عنوان حسن ختامی بر فعالیت های روز ۱۹ آذر انجمن نجوم برنامه ی رصد آسمان شب بود که در پارکینگ تعاونی دانشگاه خوارزمی از ساعت ۱۷ الی ۲۳ برگزار گردید که با استقبال فوق العاده دانشجویان و برخی از خانواده های کارمندان دانشگاه همراه بود.
در این برنامه اجرام سماوی مانند سیارت خارجی نظیر مشتری و اقمار آن و سیاره زحل و همچنین برخی ستارگان نظیر شباهنگ و ید الجوزا، خوشه ستاره ای پروین، سحابی جبار و همچنین کهکشان آندرومدا رصد شدند و برخی توضیحات نیز به دانشجویان و علاقه مندان داده شد. این برنامه نیز با همان تلسکوپ های ۴ اینچی و ۸ اینجی بازتابی موجود در رصد خورشید صورت گرفتند.

واجب میدانیم که نهایت قدردانی را از مخاطبان خود و دوستداران به علم نجوم به عمل آوریم که با حضور و دلگرمی دادنشان انگیزه کافی را برای ما فراهم می آورند.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1101 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر